Returer och öppet köp

Ångerrätt

Som konsument har du normalt 14 dagars ångerrätt men vi erbjuder dig 30 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan. Ångerfristen på 30 dagar börja löpa från den dag du tagit emot varan. Vid ett ångerköp är det du själv som står för returportot.

Du har möjlighet att öppna förpackningen och titta på det ni beställt, men vi ber er att vara noga med att få ner allting så att förpackningen är i originalskick.

Alla delar måste vara med, likaså plastförpackningar och liknande, förpackningen ska se oöppnad ut, du får alltså inte slita upp förpackningen. Inte heller skriva på originalkartongen som gör att förpackningen ser använd ut.

För produkter som omfattas av ångerrätten gäller att om produkten returneras i använt eller skadat skick har ljusihem.se rätt att göra en nedskrivning av köpeskillingen till skäligt marknadsvärde.

Som kund ansvarar du själv för risken vid returfrakt, denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

OBS! Ej uthämtat paket regleras som retur av paket. Till en kostnad av 99Kr i returfrakt.

Garanti och reklamationsrätt

Alla produkter på ljusihem.se säljs med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Alla garantier gäller i Sverige. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Är det fel på en vara du köpt hänvisar vi till konsumentköplagen. Vid eventuell tvist följer vi ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Läs mer om ARN här: http://www.arn.se/.

Reklamation – hur gör jag?

Ta direkt kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig: kundservice@ljusihem.se eller ring 011 - 300 45 58. Vi ersätter alltid eventuella fraktkostnader som uppstår i samband med reklamationen.

För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi er att fotografera skadan/skadorna på artikeln och maila bilder till oss.

Retur – hur gör jag?

1. Skriv ut och fyll i en returföljesedel (länk) och lägg ner i kartongen som dina varor skickades i.

2. Kontakta oss på kundservice@ljusihem.se eller tel. 011-300 45 58, för att beställa en förbetald fraktsedel för 99 kr. Den skickas till dig via e-post.

3. Fäst fraktsedeln på paketet och lämna åter till ditt ombud.

Observera att du måste använda ett yttre lager på försändelsen, du får alltså inte skicka direkt i produktens originalförpackning, utan använd en extra kartong utanpå.

Det ytteremballaget som ditt paket skickades är i regel ok, förutsatt att den är i funktionsdugligt skick. Vi godkänner ej returer där originalförpackning är uppriven, trasig, tejpad på eller åsamkat annan skada vilket innebär att den ej är i orginalursprung. Vid retur av skärm får ej plasten vårt borttagen.

Om något av ovanstående ej uppfylls eller om returen ej är komplett, och/eller i skadat eller brukat skick så kommer detta att debiteras konsumenten.

För företag och vid special- eller kundanpassade beställningar tillämpas särskilda villkor.

Beställningsvaror

Om du väljer att köpa en produkt som är en beställningsvara tex artiklar från Super Modular, så beställer vi den enbart för dig. Då kan vi inte ge dig samma bytes och returrätt som vid köp av en vanlig produkt. Om det däremot är något fel på produkten se respektive kategori -Transportskador - Utebliven leverans - Felleverans - Garanti och reklamationsrätt.