Öppet Köp/Ångerrätt

Som konsument har du normalt 14 dagars ångerrätt men vi erbjuder dig 30 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan.
Ångerfristen på 30 dagar börja löpa från den dag du tagit emot varan.
Vid ett återköp är det du själv som står för returfrakten.


Du har möjlighet att öppna förpackningen och titta på det ni beställt, men vi ber er att vara noga med att få ner allting så att förpackningen är i originalskick. Alla delar måste vara med, likaså plastförpackningar och liknande. Förpackningen ska se oöppnad ut, inte heller skriva på originalkartongen som gör att förpackningen ser använd ut. För produkter som omfattas av ångerrätten, gäller att produkterna returneras i oanvänt skick och ej skadat. Om detta ej följs har ljusihem.se rätt att göra en nedskrivning av köpeskillingen till skäligt marknadsvärde.
Vid retur av skärm får ej plasten vara borttagen. Om något av ovanstående ej uppfylls eller om returen ej är komplett, och/eller i skadat eller brukat skick så kommer detta att debiteras konsumenten.
Som kund ansvarar du själv för risken vid returfrakt, denna risk innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakt.

Outlösta paket hanteras som returer, varpå en kostnad av 99 :- tillkommer i returfrakt.

OBS! 
Varor som tillverkas mot beställning omfattas ej av öppet köp. (läs mer nedan, Varor som tillverkas mot Beställning)

Varor som tillverkas mot Beställning, särskilda villkor

Artiklar som tillverkas mot beställning, exempelvis Super Modular, omfattas ej av Öppet Köp - Bytesrätt - Returrätt.
Om det däremot är något fel på produkten se respektive kategori - Transportskador - Utebliven leverans - Felleverans - Garanti och reklamationsrätt.

Garanti och reklamationsrätt

Alla produkter på ljusihem.se säljs med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Alla garantier gäller i Sverige. Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, d.v.s. fel som fanns i produkten vid leverans. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten. Är det fel på en vara du köpt hänvisar vi till konsumentköplagen. Vid eventuell tvist följer vi ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Läs mer här: ARN

Philips HUE

Enligt de avtal som  återförsäljare av Philips HUE produkter så ska retur och garantifrågor skötas direkt via Philips support. De nås antingen via kontaktformuläret på deras hemsida: Philips HUE kontaktformulär
eller kl.08.00 - 20.00 via telefon: +800 744 547 75 

Reklamation – hur gör jag?

Ta kontakt med vår kundservice så hjälper vi dig via mejl: kundservice@ljusihem.se. Vi ersätter alltid eventuella fraktkostnader som uppstår i samband med reklamationen.
För att ärendet ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi er att fotografera skadan/skadorna på artikeln och mejlar bilderna till oss.
- Ta bilder på alla sidor på ytteremballage
- Ta bild på adresslapp
- Hänvisa till transportskador avsnittet längst ner i texten.

Retur – hur gör jag?

I din leverans så finns det med en returfraktsedel (Har du inte kvar den kan vi mejla dig en ny) och underlag för retur (Kan skrivas ut via länken nedan).

1. Skriv ut och fyll i returföljesedeln (länk) och lägg ner i kartongen som dina varor skickades i.

2. Fäst fraktsedeln på paketet och lämna åter till ditt ombud.

Observera att du måste använda ett yttre lager på försändelsen, du får alltså inte skicka direkt i produktens originalförpackning, utan använd en extra kartong utanpå. Det ytteremballaget som ditt paket skickades är i regel ok, förutsatt att den är i funktionsdugligt skick. Vi godkänner ej returer där originalförpackning är uppriven, trasig, tejpad på eller åsamkat annan skada vilket innebär att den ej är i orginalursprung. Vid retur av skärm får ej plasten vara borttagen.Om något av ovanstående ej uppfylls eller om returen ej är komplett, och/eller i skadat eller brukat skick så kommer detta att debiteras konsumenten.

För företag och vid special- eller kundanpassade beställningar tillämpas särskilda villkor.

Transportskador

Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen transportskada eller förlust av försändelse, men för att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla detta till DHL inom

24 timmar för synliga transportskador* Skador som kan upptäckas redan vid utlämningstillfället utan att öppna paketet. Anmäl alltid synliga transportskador till ditt ombud vid utlämningstillfället

7 dagar för dolda transportskador** När produkten har skadats, men paketet inte har några synliga skador

Vi är därför tacksamma om du anmäler misstankar om transportskador till oss inom denna tid

Tillsammans med beskrivning av defekten, behöver vi flera bilder på paketets alla sidor, produkten och packningen (klicka här för DHL anvisningar)

* Synlig transportskada (anmäls inom 24 timmar)
När paketets utsida är synligt skadat (be alltid ombudet göra en notering om detta när du hämtar ut ditt paket)

** Dold transportskada (anmäls inom 10 dagar)
När paketet inte har några yttre skador, så att skadan kan upptäckas först när produkten packats upp.

Transportskador anmäls tillsammans med ditt ordernummer till vår Kundservice kundservice@ljusihem.se så fort det upptäcks.
Vänligen bifoga en eller flera bilder på produkten, paketet, defekten och beskriv felet.